Terjemah Syarah Al-Hikam (Syaikh Ibnu Athoillah)
BERSAMA MEMURNIKAN AKIDAH DAN AKHLAK MUSLIM
Mohon Maaf Jika Terjemahan Dibawah Ini Ada yang Salah Maka Mohon
Sekiranya Pembaca Dapat Meluruskannya Untuk Itu Saya Ucapkan
Terimakasih Dan Semoga Bermanfaat
87: Orang Yang Mengenal Allah s.w.t
88:
Harapan Dan Angan-angan 89: Tujuan Orang Arifbillah 90-92: Qabadh Dan Basath 93
& 94: Hikmat Pada Pemberian Dan Penolakan 95:
Alam Pada Zahirnya Dan Batinnya 96: Kemuliaan Yang kekal Abadi 97: Perjalanan Yang Hakiki 98:
Penolakan Allah s.w.t Lebih Baik Daripada Pemberian Makhluk 99-101:
Amal, Taat Dan Balasan Allah s.w.t 102: Allah s.w.t Ditaati Karena Sifat-sifat Ketuhanan-Nya 103 & 104: Pemberian danPenolakan memperkenalkan Allah s.w.t 105 & 106: Jalan KepadaAllah s.w.t 107 & 108: Nikmat Penciptaan Dan NikmatSusulan 109 & 110: Hamba Berhajat Kepada Tuhan
111:
Uns (Jinak Hati Dengan Allah s.w.t) 112: Keizinan Meminta TandaAkan Mendapat Karunia 113: Orang Arif Berhajat Kepada Allahs.w.t 114: Nur Sifat Allah s.w.t Menerangi Rahasia hati
115
& 116: Takdir Adalah Ujian Allah s.w.t 117:
Hawa Nafsu Dan Kesamaran jalan 118: Sifat Kewalian Ditutup Daripada Pandangan Umum 119: Perhatikan Kewajiban Bukan Permintaan 120: Zahir Bersyariat Dan Batin Beriman
121:
Kekeramatan Bukan Jaminan Kesempurnaan 122: Pelihara Wirid Selama Ada hayat 123: Warid Dan Nur Ilahi 124:
Sikap Orang Lalai Dan Orang Berakal 125: Abid Dan Zahid Yang Belum Mencapai Keteguhan Hati 126 & 127: Kerinduan Untuk Melihat Allah s.w.t
122: Pelihara Wirid Selama Ada hayat
TIDAK
MENGABAIKAN WIRID KECUALI ORANG BODOH. WARID (KARUNIA ALLAH S.W.T) BERTERUSAN
HINGGA KE AKHIRAT DAN WIRID BERAKHIR DENGAN BERAKHIRNYA DUNIA. DAN YANG PALING
BAIK DIPERHATIKAN IALAH YANG TIDAK LENYAP. WIRID ITU SEBAGAI TUNTUTAN ALLAH
S.W.T KEPADA KAMU SEMENTARA WARID ITU ADALAH HAJAT KAMU KEPADA ALLAH S.W.T.
MAKA DI MANAKAH BANDINGAN ANTARA TUNTUTAN ALLAH KEPADA KAMU DENGAN PENGHARAPAN
KAMU KEPADA TUHAN KAMU.
Wirid atau aurad adalah amal ibadat yang dilakukan
secara tetap terus menerus dari hari ke hari. Ibadat yang wajib menjadi wirid
yang dipertanggungjawabkan kepada semua orang Islam. Sembahyang lima waktu
sehari semalam adalah wirid yang paling ringkas dan wajib diamalkan. Bila iman
seseorang bertambah maka bertambah juga wiridnya. Sembahyang sunat, puasa
sunat, membaca al-Quran dan berzikir ditambahkan kepada wirid yang wajib.
Apabila seseorang mencapai peringkat iman yang sempurna keseluruhan
kehidupannya selama dua puluh empat jam sehari semalam merupakan wirid. Wirid
dalam aspek ini adalah Sunah Rasulullah s.a.w. Rasulullah s.a.w telah menunjukkan cara menjalani waktu dua
puluh empat jam itu, bermula dari membuka mata ketika jaga dari tidur, baginda
s.a.w telah membentuk satu format kehidupan yang merangkum segala jenis aktivitas.
Format itulah yang diamalkan oleh Rasulullah s.a.w dari hari ke hari
sehinggalah Rasulullah s.a.w wafat. Diketahui dengan jelas oleh umat baginda
s.a.w apakah doa yang baginda s.a.w baca pada sesuatu aktivitas, apakah
sembahyang sunat yang baginda s.a.w kerjakan setiap hari, apakah zikir yang
baginda s.a.w sering ucapkan dan amalan-amalan lain yang dipelopori oleh
baginda s.a.w. Amalan tersebut adalah wirid yang paling sempurna.
Jarang sekali orang dapat mendekati wirid
yang paling sempurna. Sebagian besarnya mengambil wirid yang khusus untuk
diamalkan bagi satu jangka masa yang tertentu. Bila mereka merasakan telah
mencapai tahap yang dapat dibawa oleh wirid berkenaan, mereka pun tidak
berwirid lagi. Biasanya perkara ini terjadi kepada orang yang mengadakan
sukatan atau had bagi sesuatu amal itu. Ditentukan puasa sunah selama empat
puluh hari berturut-turut dan membaca sesuatu jenis zikir sekian ribu kali.
Bila had telah dicapai mereka merasakan kedudukan yang menjadi tujuan juga
tercapai. Oleh karena itu mereka tidak perlu menyambung wirid yang telah
diamalkan. Beginilah cara orang jahil beramal. Mereka tidak memahami bahwa
wirid bukanlah jaminan untuk mendapatkan kedudukan. Tujuan wirid adalah untuk
memperteguhkan ubudiyah (kehambaan). ‘Adam yang telah menerima nikmat
penciptaan dan diperakukan sebagai satu kewujudan individu sebagai hamba Tuhan,
berkewajiban memperhambakan diri kepada Pencipta, Tuhan sekalian alam. Wirid
adalah kenyataan kepada kehambaan tersebut. Selama seseorang itu masih berada
di dunia ini dia diwajibkan melakukan kewajiban sebagai hamba. Semakin dekat
seseorang dengan Allah s.w.t semakin berat tanggungjawab, amanat dan sopan
santun yang harus ditunaikan. Peningkatan makom mestilah sejalan dengan
peningkatan ubudiyah, bukan sebaliknya. Apabila seseorang hamba itu meningkat
darjatnya, bertambah teguhlah dia berpegang kepada wirid. Orang yang melepaskan
wirid adalah orang yang semakin jauh daripada Allah s.w.t namun, disangkanya
semakin dekat.
Allah s.w.t tidak putus-putus memberikan karunia-Nya
kepada hamba-hamba-Nya. Ada kurnia lahiriah dan ada yang batiniah. Ada sejenis
karunia batiniah yang dikaruniakan kepada segolongan dari hamba-hamba-Nya. Ia
adalah kurnia yang menghubungkan hamba dengan Tuhan, kurnia pengalaman hakikat
yang menyampaikan kepada makrifatullah. Kurnia seperti ini dinamakan warid. Nur
Ilahi menerangi hati para hamba-Nya dan membakar penjara ‘adam yang memerangkap
keaslian rohani. Ikatan dan cengkraman alam benda terhapus maka bebaslah diri
yang asli kembali kepada asalnya dan masuk ke Hadrat-Nya, kemudian memperoleh
baqa bersama-Nya. Dalam kebaqaan wiridnya ialah Sunah Rasulullah s.a.w.
Pergantungan hati kepada Allah s.w.t menjadi tarekatnya. Menyaksikan ketuhanan
yang menguasai sekalian yang maujud menjadi suasana hatinya dan suasana begini
dinamakan hati berhakikat. Hasil yang diperolehnya dinamakan makrifat. Apabila
dia mengalami kematian putuslah syariat darinya, tiada lagi wirid yang perlu
diamalkannya. Tetapi, karunia Allah s.w.t (warid) tidak putus. Nur Ilahi
menerangi alam kuburnya. Nur Ilahi memimpinnya menuju panji Rasulullah s.a.w di
Padang Mahsyar. Nur Ilahi menyelamatkannya ketika di hisab. Nur Ilahi
menetapkan kakinya ketika melintasi Siratalmustaqim. Nur Ilahi menunjukkan
jalan ke syurga. Nur Ilahi memasukkannya ke dalam syurga. Nur Ilahi menemaninya
di dalam syurga. Badan ahli syurga yang diselimuti oleh Nur Ilahi sangat
bercahaya, sehingga jin tidak dapat melihat mereka di akhirat sebagaimana
manusia tidak dapat melihat jin di dunia. Kekuatan cahaya Nur Ilahi yang
beserta ahli syurga dapat memadamkan api neraka. Kekuatan Nur Ilahi yang tidak
terbatas itulah yang memberi kemampuan kepada mereka untuk melihat Wajah Allah
s.w.t tanpa hijab. Inilah puncak segala
warid!
Komentar
Posting Komentar